Marlou van Gils volgt Ben Kruissel op


 

 

 

Marlou van Gils volgt Ben Kruissel op.

Ze is net dertig en zwaait de scepter over de apotheek in Monnickendam sinds Ben Kruissel begin dit jaar naar een zusterapotheek in Purmerend vertrok. Een droom, zegt Marlou van Gils. En trots is ze, want apotheek Monnickendam won onlangs de derde prijs voor apotheek met de beste zelfzorgadviezen.

‘kan ik de apotheker spreken’, zeggen klanten soms aan de telefoon tegen Marlou van Gils. ‘U treft het, want daar spreekt u mee’, zegt ze dan. Ook aan de balie kijken klanten nog wel eens vreemd op: is dat de apotheker! Jong, blond, vrolijk. Het liefst heeft Marlou direct contact met de patiënt. ‘Ik wil geen apotheker zijn die niemand kent. Al moet je uitkijken dat het werk achter het bureau je niet opslokt.’ De meeste voldoening haalt Marlou uit het vinden van een goede oplossing voor   moeilijke problemen. Samen met de patiënt.

‘Daarmee bouw je ook een vertrouwensband op, bij de patiënt en zijn omgeving.’ Apotheek Monnickendam is niet vreemd voor Marlou. Ze werkt er al twee jaar, maar tot dit jaar slechts twee dagen in de week. Twee andere dagen was ze in een van de andere apotheken van de Zorggroep Laag Holland te vinden, één maatschap met zeven apotheken in Monnickendam en Purmerend. Het is prettig, vindt ze, dat ze nu vier dagen in Monnickendam is. Minder overdracht bevordert immers de continuïteit op alle fronten. Dat ze nu hoofdverantwoordelijk is, maakt het werk ook anders. Superleuk, vindt ze zelf. Behalve de financiën behoren nu ook de robot en het personeelsbeleid tot haar takenpakket. “Ik moet mezelf inhouden om alles wat ik graag wil stapje voor stapje te doen.’ Personeelsbeleid vergt nu bijvoorbeeld aandacht, want de afgelopen tijd is er een grote wisseling geweest in het personeel van de apotheek. Assistenten die overstapten naar een apotheek in Purmerend of naar ziekenhuisapotheken. Daar is op dit moment een grote vraag naar personeel. En een assistente ging met vervroegd pensioen. Marlou is trots op haar apotheek en haar team. Ook is ze blij met de kring van apotheken waartoe Monnickendam behoort. Door specialisatie in aandachtspunten en samenwerking tussen de apotheken staat de farmaceutische patiëntenzorg op hoog niveau.

Derde plaats voor zelfzorgmiddelen

Hoe deskundig is je advies als een patiënt komt voor een zelfzorgmiddel? Apotheek Monnickendam is daar heel goed in. Dat blijkt uit het onderzoek van AMP, dat de kwaliteit van apotheken controleert. Monnickendam behaalde de derde plaats.

Zelfzorgmiddelen zijn middelen die ook de drogist verkoopt. Van de apotheek wordt echter meer verwacht. Een organisatie als AMP keurt apotheken, onder meer op hun advies bij dit soort middelen. ‘Ons doel was om bij de eerste honderd te komen’, vertelt apotheker Marlou van Gils. ‘Wij vonden de norm, bij de beste zestig procent horen, te laag. Maar we hadden nooit durven hopen dat we als derde zouden eindigen.’ Apotheken worden in dit onderzoek door een mystery guest bezocht met een klacht als hoofdpijn, een verzoek om een neusspray of iets dergelijks. Het gesprek met de assistente wordt opgenomen en door een deskundig panel beoordeeld. Apotheek Monnickendam besteedt in werkoverleg altijd veel aandacht aan het stellen van de juiste vragen. Marlou: ‘we behandelen steeds een casus waarbij de ene assistente de patiënt speelt en de ander de assistent. Ze beoordelen daarna zelf het gesprek aan de hand van de criteria die we van AMP kregen. Vier vragen stellen wij altijd als een patiënt een zelfzorgmiddel bestelt: voor wie is het, hoe lang heeft de patiënt de klacht al, welke actie  heeft hij al ondernomen en gebruikt hij medicijnen die niet samengaan met het zelfzorgmiddel.’

Door deze oefeningen zijn assistentes zich er van bewust dat ze niet snel een neusspray moeten pakken als de wachtruimte vol is en de druk dus groot. Ook dan mogen ze, moeten ze, de tijd nemen om door te vragen en om de spreekkamer te gebruiken als het bijvoorbeeld om privacy gevoelige informatie gaat, vindt Marlou. Deze spreekkamer is overigens ook altijd beschikbaar op verzoek van de patiënt.’

Herhaalservice

Als u chronische medicatie slikt kunt u bij apotheek Monnickendam de ‘herhaalservice’ aanvragen. De apotheek regelt dan voor u de herhaalrecepten bij uw huisarts voor een periode van drie maanden. U ontvangt een bericht als de medicijnen voor u in de apotheek klaarstaan. Als u gebruik wilt maken van de herhaalservice dan vragen wij u de eerste keer om alle tabletten die u in huis heeft te tellen. De eerste keer leveren wij dan aangepaste hoeveelheden, zodat uw medicatie voortaan gelijk loopt. Daarna zetten wij elke drie maanden automatisch uw chronische medicatie klaar voor u. Heeft u interesse? Laat het ons weten!